Under en tid då många hushåll i Norrtälje kämpar med höga matpriser, ökade boendekostnader och ekonomisk osäkerhet måste våra folkvalda visa återhållsamhet och ansvar. Därför är det dags att diskutera en sänkning av politikernas arvoden i Norrtälje kommun.
Politiker har ett viktigt uppdrag. De fattar beslut som påverkar kommunens utveckling, skola, äldreomsorg och infrastruktur. Men politik ska vara ett förtroendeuppdrag – inte en väg till höga ersättningar som riskerar att skapa avstånd mellan beslutsfattare och medborgare.
När kommunens verksamheter ständigt ställs inför krav på effektiviseringar är det rimligt att även den politiska organisationen granskas. Om lärare, undersköterskor och andra kommunanställda förväntas göra mer med begränsade resurser bör samma princip gälla för kommunens politiska ledning.
Idag arvoderas Norrtäljes förtroendevalda utifrån en procentsats av kommunstyrelsens ordförandes arvode. Från den 1 juli är det 99 900 kronor per månad vilket motsvarar 60 procent av statsrådsarvodet. (Vi minns hur man försökte höja detta till att istället beräknas på statsministerns arvode vilket då hade blivit 126 600 per månad). En rimligare beräkningsgrund borde vara att Kommunstyrelsens ordförandes arvode beräknas till ett inkomstbasbelopp, idag 83 400 kronor. En sänkning med cirka 17 procent. Totalt betalar Norrtälje kommun ut cirka 17 miljoner kronor i arvoden till våra politiker så en sänkning med 17 procent skulle innebära cirka 2 900 000 kr i besparingar för kommunmedborgarna..
En sänkning av arvodena skulle visserligen inte lösa kommunens ekonomiska utmaningar på egen hand, men den skulle skicka en viktig signal. Den skulle visa att politikerna är beredda att dela de uppoffringar som många invånare redan tvingas göra. Förtroende byggs genom handling, inte genom ord.
Det finns också en demokratisk aspekt. För höga arvoden riskerar att locka personer som främst ser politiken som en karriärmöjlighet. Ett mer återhållsamt ersättningssystem stärker istället bilden av politiken som ett samhällsuppdrag där engagemanget för kommunen står i centrum.
Norrtälje behöver politiker som går före med gott exempel. Genom att sänka de politiska arvodena kan kommunen visa att skattebetalarnas pengar hanteras med respekt och att de folkvalda är beredda att ta ansvar även när det gäller deras egna ersättningar.
Nu är det dags att sätta invånarna först. En översyn och sänkning av politikernas arvoden vore ett steg i rätt riktning för ett mer ansvarsfullt och förtroendeingivande Norrtälje.
Stefan Åhman (Roop)
Christer Johansson (Roop)
